Reamenajarea spațiului verde „Oaza din Cerchez”
Mulți dintre elevii colegiului nostru nu știu că, în urmă cu trei ani, în perioada 1-5.04.2019, Colegiul Tehnologic „Grigore Cerchez”, cu sprijinul Direcției Generale Educație și Carieră, Direcția de Învățământ, Tineret și Sport din cadrul Primăriei sectorului 5, a realizat proiectul „Recuperare-Reciclare-Refolosire… de Ziua Pământului”, care a avut drept rezultat crearea spațiului verde din curtea interioară a școlii. Din păcate, vara toridă din anul 2019 și evenimentele cu care ne-am confruntat toți în următorii doi ani au dus la dispariția acestuia.
Același profesor care a reușit să realizeze proiectul în anul 2019, doamna profesoară de educație fizică Anca Coroiu, a propus Cercului Interdisciplinar „Valahia” organizarea unei activități de reamenajare a spațiului verde numit atunci „Oaza din Cerchez”. Și … dacă privim acum peisajul din curtea interioară… ne dăm seama cât de necesară era această activitate.
A început scrierea proiectului, dar mai ales căutarea unor soluții care să asigure realizarea lui. Pornind de la ideea că școala trebuie să contribuie la formarea unor cetățeni activi, care să acționeze responsabil, să fie interesați de ceea ce se întâmplă în jurul lor, să devină generoşi şi sociabili, s-a conturat un proiect educațional de voluntariat, ce a urmărit ca activitatea să fie desfășurată prin muncă voluntară și pe baza donației de flori sau plante decorative. De asemenea, s-a hotărât ca reamenajarea „Oazei din Cerchez”, ca un spațiu de relaxare într-un mediu ambiental sigur și plăcut pentru elevii colegiului, să fie realizată prin amenajarea unor spații cu ghivece și arbuști, precum și prin recondiționarea băncilor.
După ce doamna director, prof. Adi-Nicoleta Crăciun, ne-a aprobat ideea și proiectul, s-a conturat rapid și echipa care să mobilizeze elevii, echipă formată din prof. Anca Coroiu, prof. Florentina Cosma, prof. Mihaela Florea, prof. Nicoleta-Doina Nedelea, prof. Gabriela Teoderoiu, prof. Vasilica Stan, prof. Cosmin Mirea. A urmat promovarea proiectului prin afișe, făcută de către domnul prof. ing. Constantin Muntean, după care doamnele profesoare Carmina Boicu-Gunță și Roxana Radu au îndemnat elevii claselor la care sunt diriginte să participe la activitate. A fost semnul că publicitatea are efect, iar elevii nu vor rămâne indiferenți la încercarea noastră de a-i implica într-o activitate care să contribuie la creșterea stării lor de bine, la realizarea și păstrarea unui mediu curat și estetic chiar în curtea școlii.
Doamna profesoară Coroiu a vizitat Direcția Generală Educație și Carieră, Direcția de Învățământ, Tineret și Sport din cadrul Primăriei sectorului 5, în căutarea unor aliați care să ne ajute, iar domnul informatician, prof. ing. Constantin Muntean, a venit cu ideea… se poate spune genială… de a solicita sprijin specialiștilor care se ocupă cu amenajarea și întreținerea spațiilor verzi. Și astfel a ajuns micuțul nostru proiect să fie trimis nu numai primăriei, ci și pe la Regia Națională a Pădurilor-Romsilva plus alte firme de profil. Nu ne-am făcut noi cine știe ce speranțe… ca să nu fim dezamăgiți… dar s-au găsit totuși niște oameni cu suflet mare și bun, care nu au rămas indiferenți la demersul nostru.
„Am primit mailul dvs. Mă interesează să contribui la discuțiile cu elevii implicați pe partea de plantări, îngrijiri, dezvoltare durabilă. De asemenea, putem contribui cu câțiva arbuști în ghivece.” Așa suna răspunsul primit de la cei care au devenit partenerii noștri în realizarea proiectului. Este vorba de Brisk Gardening SRL, despre care puteți afla mai multe pe site-ul https://amenajarispatiiverzi.ro/.
Domnul Ray Grigoriu ne-a vizitat, a văzut spațiul pe care vrem să îl amenajăm și nu ne-a adus doar „câțiva arbuști în ghivece”, ci un gard viu, jardiniere, arbuști, ghivece, pământ, chiar și furtun pentru udat. A livrat materialele, a asigurat consultanță gratuită la plantare și a îndrumat elevii cu privire la metodele de îngrijire a plantelor. Frumoasele jardiniere pe care le avem acum în curtea școlii au fost donate de CA IMMO, devenit susținător al proiectului prin intermediul domnului Grigoriu. Am vrut să știm cine sunt și i-am găsit pe https://www.caimmo.ro/ro/.
Așteptam acum și ajutorul primăriei, deoarece florile donate de elevi păreau insuficiente. După ce am solicitat din nou sprijinul Centrului Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” al sectorului 5, S. C. Amenajare Edilitară și Salubrizare sector 5 ne-a adus câteva lădițe cu flori și pământ pentru plantat.
Așadar, mulțumim pentru donații Brisk Gardening SRL, CA IMMO, S. C. Amenajare Edilitară și Salubrizare sector 5, iar pentru susținerea proiectului Centrului Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache” al sectorului 5 și echipei manageriale a Colegiului Tehnologic „Grigore Cerchez”.
Și acum… să vedeți ce au realizat elevii colegiului, prin muncă voluntară.
Am identificat cele 8 acțiuni care au dus la finalizarea proiectului „Oaza din Cerchez”.
1)A fost nevoie de săparea unui șanț pentru gardul viu. Operațiune dificilă… însă au apărut mulți voluntari, în frunte cu președinta Cercului Interdisciplinar „Valahia”, Elena Barbu (clasa a XI-a F).
2)Descărcarea materialelor donate, primită cu mare entuziasm de elevi.
3)Plantarea gardului viu, sub atenta îndrumare a specialiștilor de la Brisk Gardening SRL.
4)Pregătirea jardinierelor, adică nu numai amplasarea lor, ci și spălarea, umplerea cu pământ.
5)Plantarea arbuștilor donați de Brisk Gardening SRL în jardinierele de la CA IMMO.
6)Plantarea florilor donate de elevi și de S. C. Amenajare Edilitară și Salubrizare sector 5.
7)Aranjarea florilor pe suportul construit în anul 2019.
8)Ideea finală, aceea de a recondiționa ceva, îi revine clasei a XI-a F, cauciucurile în care au fost amenajate rondurile cu flori în anul 2019 fiind revopsite și transformate în scaune. Bineînțeles, cu ajutorul meșterilor școlii, care au utilizat mașina de găurit, pentru a realiza scaunele ce sunt acum foarte solicitate în pauze. Am fotografiat o parte a echipei care a participat la această acțiune. Ca să știți cui trebuie să mulțumiți pentru relaxarea, la umbră, pe scaun.
La toate aceste „operațiuni” au participat clasele:
a IX-a B (coordonator prof. Stan Vasilica)
a IX-a D (coordonator prof. Mirea Cosmin)
a X-a B (coordonator prof. Nedelea Nicoleta-Doina)
a X-a C (coordonator prof. Florea Mihaela)
a X-a E (coordonator prof. Cosma Florentina)
a X-a H (coordonator prof. Boicu-Gunta Carmina)
a XI-a A (coordonator prof. Teoderoiu Gabriela)
a XI-a C (coordonator prof. Coroiu Anca)
a XI-a D (coordonator prof. Coroiu Anca)
a XI-a E (coordonator prof. Nedelea Nicoleta-Doina)
a XI-a F (coordonator prof. Radu Roxana)
a XI-a G (coordonator prof. Coroiu Anca)
Avem fotografii care ilustrează participarea fiecărei clase, numai că este foarte greu să îi surprinzi pe toți elevii clasei în același loc. De aceea, colaborarea între clase este importantă și interesantă totodată. Hai să vedem cum au lucrat împreună acești elevi. Unii poate nici nu se cunoșteau.
Rezultatul proiectului îl puteți vedea în fotografiile următoare.
Oare ce au învățat elevii ?
1)În primul rând … o lecţie de viaţă pentru toți cei care au participat. Au demonstrat că se poate face orice, chiar dacă facem câteodată lucruri mai puțin cunoscute. Și-au îmbunătățit experienţa de viaţă, au învaţat să îi respecte şi să îi preţuiască pe cei care muncesc.
2)În al doilea rând… au învățat că pot colabora. Chiar dacă fac parte din clase diferite și nu se cunoșteau, munca i-a unit pe toți.
3)Au învățat că prin voluntariat oamenii sunt generoşi şi sociabili, astfel încât pot deveni model pentru cei din jur.
Vă las să analizați, din poveste și fotografii, dacă impactul estimat în proiect a fost realizat sau nu.
-Atitudini pozitive ale elevilor pentru păstrarea unui mediu înconjurător curat şi nepoluat.
-Implicarea unui număr mare de elevi și profesori.
-Manifestarea spiritului de cooperare în realizarea activităţilor.
-Stabilirea şi consolidarea unor relaţii de prietenie şi colaborare între clase.
-Creșterea gradului de satisfacție al părinților prin ameliorarea viziunii copiilor asupra procesului educațional.
-Colaborarea și implicare în activitățile și viața școlii a comunității locale.
Ce ziceți? Le-am bifat pe toate ? Nu știm încă gradul de satisfacție al părinților, dar… dacă le considerați realizate pe celelalte, înseamnă că ați înțeles că numai împreună, punând suflet și muncă, putem schimba înfățișarea școlii, putem avea rezultate mai bune, putem schimba părerea comunității în care trăim.
Încă o dată, mulțumiri tuturor celor care au pus umărul la realizarea „oazei” noastre!